Reklamefilm i russeklær

Helt siden 18. mai i fjor, har jeg savnet å ha på meg russebuksa mi. Jeg har savnet å kunne løpe rundt i buksa, som i 17 dager gav meg mulighet til å være tullete, dum, rar og full – uten at noen tenkte noe rart om meg. Jeg var russ, så oppførselen min  var å forvente – noe jeg digget! Da jeg begynte på påbygg vg4 i fjor høst, hadde jeg dermed et lite håp om at min nye klasse kanskje ville være russ i år også – selv om alle hadde vært det før. Spørsmålet ble delt, og valget ble deretter tatt, og det endte med at rundt halve klassen ville bli med på feiringen ett år til!

Nå er mai måned rett rundt hjørnet, og neste uke skal den røde buksen på. Jeg for min del begynner å kjenne at jeg gleder meg bare mer og mer, noe som gjør til at jeg tenker mer og mer på russetiden for hver dag som går. Så da vi i denne uken, fikk i oppdrag fra norsklæreren om å lage en reklamefilm, var jeg ikke sent ute med å foreslå å lage en alvorlig film om å ta vare på hverandre, som kunne rettes mot russen og russetiden, som er en tid hvor mange er utsatt for overgrep.

IMG_3408Siden vi først fikk oppgaven om reklamefilmen i går, hadde vi ikke mulighet til å starte noe filming før i dag. Vi trengte jo tross alt både kostymer, rekvisitter, kamera og redigeringsprogram, noe vi ikke hadde. At vi dermed bare hadde fire skoletimer på oss til å filme og redigere ferdig filmen i dag, gjorde oss derfor ganske så stressa.

Vår filmlocation for dagen var på Kristiansten Festning. Dette er stedet hvor russen i Trondheim vanligvis fester natt til 1. mai og natt til 17. mai. Men dessverre for oss, var ikke vi de eneste menneskene som hadde tatt turen til Festningen i dag. Det var barn overalt, noe som gjorde at både jeg, Antonie og Ina – vekket stor oppmerksomhet, med russebuksene våre. Dessverre måtte vi skuffe alle de søte barna at vi i dag bare hadde kledd oss ut, og at vi dermed ikke hadde noen russekort med oss. IMG_3402
IMG_3387Anne, Ina, Antonie og meg = én stk. fornøyd gjeng etter at filmopptaket var ferdig! 

At vi ble ferdig med både film- og redigering, i løpet av den lille tiden vi hadde til disposisjon i dag – sjokkerte oss alle. Det som sjokkerte oss enda mer, var at vi faktisk ble fornøyd med sluttresultatet vi fikk på reklamefilmen. Haha. Likevel kan jeg nok ikke legge ut reklamefilmen med det første, til dere som er nysgjerrig, da den må inn til evaluering først 🙂

Legg igjen en kommentar

