Kreta del 2

Dagen derpå, den 8. oktober, kjentes det godt at vi hadde gått i Samaria Kløften! Leggene våre var så stive og støle, at vi alle gikk som noen hjelpeløse gamlinger uten like. At vi denne tirsdagen skulle ta det med ro ved bassengkanten og sole oss, var det derfor ikke noe spørsmål om engang. IMG_1118Mamma som som sagt var ett av «bursdagsbarna» her nede, ble spandert på en to timers lang kroppsmassasje litt senere på dagen, av de fem søskene sine. I følge henne kom visst dette veldig godt med etter turen!IMG_1101IMG_1068 IMG_1079Senere på kvelden gikk vi som vanlig ut for å spise, men i kveld skulle Mamma feires! Stemningen i kveld var dermed ekstra spesiell, selv om valg av restaurant ikke falt i smak på riktig alle. IMG_1089 IMG_1092

På onsdagen, den 9. oktober, på hennes egen bursdag, ble tante Jorunn plukket opp av en taxi til den samme massøren som Mamma hadde vært hos dagen før. To timer og tyve minutter senere fikk også jeg en times massasje av samme dama, som var en utrolig flink og dyktig massør! Dette var en gave til meg fra Mamma.

Timene senere var vi å finne på solsengene utenfor hotellet vårt. Brunfargen som vi alle drømte om å få, var visst litt vanskeligere å få i disse oktoberdagene, enn ellers på sommeren. Men litt skille – det fikk vi alle, selv om det kanskje ikke var så mye å skryte av. Senere denne kvelden ble det stor bursdagsfeiring på en restaurant med utsikt over Platanias. Astrea het restauraten, som var en veldig koselig restaurant med kjempegod mat og drikke! De ansatte var også veldig flinke, serviceminded og ikke minst øsne og morsomme! Jeg kan ikke annet enn å trekke på smilebåndet med tanken på de, haha.IMG_1676 IMG_1679 IMG_1692 IMG_1700 IMG_1717 IMG_1730 IMG_1736IMG_1758 IMG_1760 IMG_1745IMG_1808

Torsdag den 10. oktober. I dag leide vi oss tre biler. Tre biler som vi fordelte oss på, og som vi kjørte rundt på vestsiden av Kreta med. Vi kjørte rundt på smale, skumle og lange veier langs fjellene, for å komme oss frem til de forskjellige destinasjonene vi hadde satt oss. Første stopp ble det som blir kalt for Kretas Maldivene, nemlig Elafonisi. IMG_1144 IMG_1146 IMG_1149 IMG_1156 IMG_1217Elafonisi var en kjempefin, idyllisk og tydeligvis en ganske så poplulær sandstrand her på Kreta. Her badet-, snorklet- og solte vi oss i flere timer. Mye lenger enn planlagt. Vi hadde egentlig planlagt at vi skulle reise til en annen strand også. Falasarna, het den. Men den stranden rakk vi ikke før det var solnedgang, fordi vi også stoppet oppe i en liten fjellandsby for å spise litt. IMG_1240IMG_1254IMG_1259Ved Falasarna stoppet vi en liten stund bare for å se stranden, ta litt bilder og nyte solnedgangen, før det bar tilbake til Platanias. Nå skulle vi bare levere ifra oss bilene, og splitte oss på hvert vårt hotell – «for godt». Dagen etter skulle nemlig folkene på det andre hotellet reise tilbake til Norge. Resten skulle reise lørdagen, to dager senere.IMG_1353IMG_1925

Fredag 11. oktober. Denne morgenen hadde halve flokken retunert tilbake til Norge. Før resten av oss skulle gjøre det samme, nøt vi en hel dag til i sol og varme. I dag tilbragte vi den i Chania. I gamle Chania by. Dette var en koselig liten by, som kunne minne litt om en blanding mellom Italia og Tyrkia. Italia som i utseende, og Tyrkia som i shopping. Plassen var ganske så sjarmerende, og overalt fantes det butikker med «jalla»-ting, skinn og gullsmeder. Plassen var ganske så sjarmerende, og mens jeg og Aud-Marit trasket rundt i gatene, fant vi flere steder vi bare måtte vise de andre, ta litt bilder og rett og slett bare stoppe opp og se på.IMG_1380 IMG_1395 IMG_1401 IMG_1413 Etter noen timer i den koselige byen, tok vi bussen tilbake til hotellet. Nå var det bare å hive seg i dusjen, ordne håret, få på seg sminken og komme seg ut av hotellet igjen. I kveld skulle nemlig Knut Marius Djupvik synge på the Voice igjen, så da var det bare å sette seg inn på en restaurant som sendte norsk TV, hehe. Og dere kan jo tenke dere stemningen blant oss, da han gikk videre fra duellen!IMG_1424 IMG_1431 IMG_1435 Da the Voice var ferdig og maten var kommet i magen, var det noen av damene som hadde sååå lyst til å prøve fiske spa. Jeg og Mamma var de eneste som hadde prøvd det før, jeg for min del 3 ganger før, men vi ble også med. De andre damene syntes vel egentlig ikke dette var noe særlig «godt», men… Det var en spennende opplevelse. IMG_1447IMG_1439

Lørdag den 12. oktober var avreisedagen vår. Vi stod opp, spise frokost, pakket og fikk slappet litt av i solen, før flybussen vår kom og hentet oss. Aud-Marit og Hilde hadde allerede reist for lenge siden. Flyet deres skulle egentlig gå i 11-tiden på morgenen, men flyet ble både forsinket og innstilt, så de ble sendt videre til et annet hotell for å vente på en senere fly. Resten av oss reiste fra Kreta med et fly i 14-tiden. Aud-Marit og Hilde som da ble værendes på Kreta i noen timer ekstra, rakk i løpet av den tiden både å bli solbrent óg rekke å oppleve et jordskjelv som målte 6,5 på richter skala! Haha, off!