Kreta del 1

Hei hei! Nå håper jeg dere alle hadde en fin høstferie, og at dere er friske og opplagte tilbake til hverdagen igjen! Jeg hadde i alle fall en veldig fin ferie, og koste meg kjempemye på Kreta sammen med slekta! Jeg kom hjem derfra forrige lørdag, så nå tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om hvordan turen vår var.

Egentlig hadde jeg lovt familien hjemme at jeg skulle være flink å oppdatere fra oppholdet mitt, mens jeg var der. Men det var enklere sagt enn gjort, da internettet mildt sagt var elendig der nede. Vi var 19 stk fra Mamma sin del av familien, som reiste nedover til Kreta. Vi bodde i Platanias, nord-vest på Kreta, og var sammen på tur for å feire Mamma som ble 50 år den 7. august, og hennes storesøster (og min tante) Jorunn som ble 60 år den 9. oktober, mens vi var der nede.

Lørdag 5. okotber – mandag 7. oktober.
På grunn av at vi reiste på ulike dager, fra forskjellige flyplasser i Norge, og med ulike reiseselskap, ble det vanskelig å samle alle 19 på ett og samme hotell. Vi fordelte oss dermed på to hotell i Platanias, med en gåavstand på rundt ti minutter fra hverandre. Noen skulle være på Kreta i to uker, mens resten skulle være der i én uke. Jeg var blandt de sistnevnte, og ankom Kreta lørdagen den 5. oktober. Vi kom ikke før på ettermiddagen, så denne lørdagen ble ikke brukt til så mye annet enn å instalere seg på de forskjellige hotellrommene, besøke de andre på det andre hotellet, spise, og slappe av etter turen.IMG_0851IMG_0846IMG_1542Søndag den 6. oktober, startet vi dagen med et informasjonsmøte som reiseselskapet holdt for oss. Dette var et møte hvor vi fikk oversikt over hvilke aktiviteter som finnes og hvilke steder på Kreta som er verdt å besøke. Flere av tingene som reiseselskapet fortalte oss om, fristet, og vi bestilte oss en tur gåtur i Europas støste kløft, Samaria Kløften. I dag derimot hadde vi egentlig planer om å ta turen inn til gamlebyen i Chania for litt shopping. Men etter en rask research fant vi ut at søndager på Kreta tydeligvis er som søndagene hjemme – butikkene er stengt. Derfor tok vi turen til en sandstrand i Kissamos istedenfor, en liten halvtime fra der vi bodde. Men det ble en kald fornøyelse. Denne dagen blåste det jo helt sykt mye, så vi lå der med gåsehud alle sammen. Etter rundt 2 timer, gav jeg opp solingen på grunn av kulden, og kledde på meg både langbukse, genser og fleecejakke. Haha.1384025_10151930976220351_1095473648_n
Bilde over, tatt av Ann-Jorid.
IMG_1572IMG_1561

Mandag den 7. oktober hadde 13 av oss bestilt oss tur. En gåtur i Europas største kløft, Samaria Kløften, som var 16 km lang. Knapt nok noen av oss hadde gode sko eller klær å gå i, men alle var likevel positiv til å bli med. Vi ble hentet klokken 05.30 av en buss ved hotellet, som skulle ta oss med til klippen. Og litt over to timer senere, var vi på toppen, og kunne begynne å gå nedover i kløften. Turen gikk kjempefint, og været var helt nydelig. Men det som jeg trodde kunne ta 2-3 timer å gå, tok oss faktisk 6 timer! Ikke at vi prøvde å gå fort, men fjellet var bratt, steiene var glatte/nedslipt og ekle å gå på, vi gikk alle i vårt eget tempo, stoppet opp og tok bilder her og der. Og åtte steder på turen var det rasteplasser hvor vi kunne stoppe og spise nisten vår, fylle vann, gå på do, og ellers bare slappe av.IMG_1599IMG_0891IMG_0998IMG_0939
Disse kartene fortalte oss hvor vi befant oss i klippen, og hvor langt det var å gå til neste rasteplass.IMG_0901IMG_0933IMG_0935IMG_0946IMG_1615IMG_0953IMG_0958IMG_0973IMG_0986IMG_1009IMG_1021IMG_1637IMG_1632IMG_1628IMG_1624IMG_1618IMG_1037IMG_1050IMG_1060IMG_1044IMG_1059
Da vi kom ned fra kløften satt vi oss ned på en restaurant og spiste oss gode og mette, og bare slappet av. Noen gikk ned til stranden for å bade. Og etter ett par timer, ble vi fraktet med båt i én time (jeg sov), før vi ankom havna hvor bussene hjem stod og ventet. Da vi kom hjem på hotellet var det allerede blitt langt på kveld. Noen gikk og spiste, mens resten la seg tidlig til sengs etter den lange dagen.IMG_1641

Del 2 kommer snart.
-Elise

One thought on “Kreta del 1

  1. Godt skevet, Elise og mange flotte bilder. Helt enig med deg at det ble en veldig fin ferie. At så mange kunne være der samtidig og feire Oddbjørg og Jorunn var fantastisk kjekt. De fortjener virkelig å bli feira. Du fikk med deg en ekstra feiring av Jorunn i Trøndelag lørdag, hørte jeg. Det ble en fantastisk og uforglemmelig opplevelse for Jorrunn, fortalte hun i telefonen i dag. Tror nok det var flott for alle gjestene,

Legg igjen en kommentar

