Russ 2013

RussIMG_4139
Etter 17 dager og netter med morroheter, festing, grilling, knuter og herlige stunder med venner, kan jeg bare konkludere kort med at russetiden min har vært helt fantastisk gøy! Jeg har kost meg så utrooolig mye, at jeg ikke engang har ord til å beskrive det her, svart på hvitt. Men dette har nesten vært som én lang fest. Klassen min har bare hatt 4 skoledager, og ellers har jeg jobbet en del på dagtid. Men ellers har russebuksa vært på, promillen har kost seg i blodet, og jeg har vært ute med venner absolutt hele tiden!

Kvelden den 30. april hadde Malvikrussen dåp, altså russen som jeg hører til. Og etter mange spekulasjoner og mye latter blant klassene, ble vi endelig døpt til de «vi faktisk er». Jeg kan ikke annet enn å smile over navnet mitt, da jeg ble døpt for «Gliselise», fordi jeg smiler så mye. Hihi, koselig.Kollasjer1
Det gøyeste med det å være russ, er jo at du kan drite deg ut så mye du vil, uten at folk synes du er totalt sprø og teit. Da blir ting bare lættis og gøy istedenfor, noe jeg koste meg sykt mye med! Jeg sa hele tiden «russebuksa er gull verdt!», rett og slett fordi ingen så dumt på deg om du sov i en rundkjøring, gikk tur med en frossen fist i byen, krabbet fra Mercur til Byhaven, eller om du kjørte og bestilte mat i en handlevogn gjennom en drive thru! Haha, folk bare lo og ønsket oss en fortsatt fin russefeiring! Haha, jeg følte meg nesten som et barn igjen, som bare kunne gjøre hva enn jeg måtte ønske!KollasjerIMG_4228Kollasjer2

Her er en oversikt over de 28 knutene jeg fikk tatt:
1. Sitte under pulten en hel skoletime.
2. Ha en finger i øret en hel skoletime.
3. Spise et halvt russekort.
4. Drikke en halvliter med to tamponger i munnen.
5. Klemme en politimann.
6. Stå på alle heldagsprøver.
7. Dele ut russekort på barneavdelingen på St. Olav.
8. Være utstillingsdukke i en butikk i minst 15 minutter.
9. Få tlf.nr. til en Securitas-vakt.
10. Gå tur med en frossen fisk i bånd.
11. Kjøre fem runder rundt i en rundkjøring.
12. Lat som bussen er en berg-og-dalbane.
13. Spise en banan med ett svelg.
14. Sitte i et tre i én time før skolestart.
15. Lag en matpakke til en lærer, og overrekk den høytidelig i matpausen.
16. Gi et plankpolert eple til en lærer.
17. Lån bort russeluen til en lærer i en time.
18. Drikke en slush på under 2 minutter.
19. Krabbe på alle fire fra Mercur til Byhaven.
20. Ha fartskontroll med en hårføner i en 50-sone.
21. Få 10 medruss til å skrive på russebuksa di.
22. Vær på skolen alle dagene i russetiden.
23. Skrifte i guttegarderoba både før og etter en gymtime.
24. En tut en sup.
25. Sove i en rundkjøring.
26. Dele ut is i en barnehage.
27. Bestille mat i en handlevogn gjennom en drive thru.
28. Ikke vask russebuksa gjennom hele russetiden.

Egentlig hadde jeg håpet på nærmere 50 knuter. Men tiden var for knapp, jeg jobbet for mye, og når jeg hadde fri så prioriterte jeg annerledes. Men selv om jeg bare tok 28 russeknuter, så har jeg faktisk ikke hørt om noen andre som har tatt flere knuter enn meg…
DSC_0683
Plutselig var jeg blitt 19 år. Plutselig var ørten turer på byen over. Plutselig var mange knuter tatt. Plutselig var herlige kvelder med grilling på Marinen over. Og plutselig var vi kommet til 17. mai! Og med tidenes verste hangover våknet jeg til tidenes fineste 17. mai-vær noen sinne (i følge adressa.no)! Solen skinte og gradestokken viste opp imot 30 grader. Men det å komme seg ut til byen hastet derimot ikke. Før jeg skulle ut i russetoget, måtte jeg jo først og fremst få sydd på alle tingene i russelua mi! Så mens jeg satt og så på 17. mai feiringen fra rundt om i hele Norges land på TVen, satt jeg i senga og sydde på alle de merkelige tingene på russelua mi. Haha.DSC_0688
Trønderrussen møttes på Katta, klare for årets russetog!DSC_0700DSC_0712
Gliselise og 1881 aka Kristin!
DSC_0735
Dåpsmerket til Malvikrussen var ikke mindre enn et malingsklask på rumpa!DSC_0727
Oda, meg og Linn♥ Mine herlige Ålesundjenter!DSC_0745DSC_0762DSC_0781
Etter at flere tusen russekort var kastet rundt om i gatene og gitt til barn med handleposer fulle av kort, mye latter, liv og dansing, var russetoget plutselig over. Det var sykt gøy, og ikke minst var det en herlig avsluttning på russetiden! At solen strålte gjorde alt bare enda bedre. Men de nesten 30 gradene var derimot liiiiiitt vel i overkant mye. Stakkars de som gikk rundt i bunad, sier jeg bare! 🙂DSC_0793
Ingen 17. mai uten is!

Håper alle hadde en super mai, russetid, og/eller 17. mai-feiring!
-Elise

Legg igjen en kommentar

