Klassetur til Riga

I løpet av den tiden jeg har vært fraværende fra bloggen, så har jeg blant annet vært i Latvia på klassetur! Dere vet sikkert at jeg har vært med i en ungdomsbedrift, som 12 stykker i klassen vår har drevet? Vel, det har vi i hvert fall gjort. Krempikenes Spa og UB, heter den. Og siden vi startet den opp i fjor høst, har vi stått på å jobbet freelance rundt om kring, og tatt på oss mange oppdrag her i Trondheim. Vi har blant annet jobbet med ansiktsmaling på Trondheimshelg, Småtrollmessa, Barnas Skidag, og Sirkus Shopping. Ellers har vi også jobbet på to forskjellige sykehjem, hvor vi har behandlet både brukere og ansatte der. I tillegg i dette har vi gått rundt fra dør til dør og solgt sekker med dopapir.

Vi satte opp bedriften først og fremst for å se hvordan vi på egen hånd kan lage en bedrift, hvordan vi driver en bedrift, fører regnskap, markedsfører oss og hvordan vi rett og slett kan tjene penger på en slik bedrift. Pengene vi tjente inn skulle vi bruke til en eventuell klassetur, hvis vi i det hele tatt satt igjen med et overskudd. Og det gjorde vi!

Tidlig mandag morgen den 8. april, var 11 av 17 elever fra klassen vår + to lærere møtt opp på Trondheim lufthavn, Værnes. Nå skulle vi på klassetur! Humøret var på topp, alle hadde husket penger, pass og billett, og bagene var pakket som om vi skulle være borte til neste måned. Perfekt start på det som skulle bli fem flotte dager i Riga, med andre ord!DesktopIMG_3923
Klokken 10 lettet flyet fra norsk jord, og rundt en halvannen time senere landet vi i Latvias hovedstad, Riga. En koselig liten by, med mye historie, spennende gater, spesielle stiler, og veldig uhøflige mennesker!IMG_3934IMG_3940
Vi bodde på Avalon Hotel, ved jernbanen, midt i sentrum. Og her bodde vi på fem forskjellige hotellrom. På bildet over ser du utsikten til rommet til meg og Kristin, som viser den veldig gamle byen.DSC_0453DSC_0454DSC_0458
Kristin.
Anita, Lena og Mia.

På dagene var vi for det meste ute og gikk i gatene, shoppet eller satt på restaurant og koste oss. Men vi hadde også ordnet oss et program med blant annet guiding i byen, hvor vi fikk med oss en norskspråkelig guide. Denne guidingen fikk vi på dag to, altså tirsdag den 9. april.

Det var en iskald dag. Det sluddet, blåste og temperaturene var såvidt på pluss-siden av gradstokken. Og i en halvannen time gikk vi rundt i Riga hvor guiden, som selv var fra Latvia, guidet oss gjennom gater, kirker og andre bygninger, fortalte om Rigas historie, de forskjellige stilene og tradisjonene de har der.DSC_0470DSC_0476DSC_0477DSC_0480DSC_0482DSC_0527
Thea Sol.
DSC_0484DSC_0507DSC_0516DSC_0573
Kristin, Karoline og meg.

Etter den iskalde rundturen med guiden, hadde ingen av oss følelser i verken tær eller fingre. Derfor søkte vi opphold inne på kjøpesentrene etterpå, til vi fikk varmen i oss igjen. Senere på kvelden ordnet vi oss litt, før vi tok turen til en studentklubb. Men siden vi tydeligvis var de eneste studentene som hadde møtt opp, reiste vi fort tilbake til hotellet og koste oss der istedenfor. Haha.

Onsdag den 10. april, dag tre, reiste vi innover til Jurmala, en liten by litt utenfor Riga. Her skulle vi besøke Baltic Beach Hotel, som har Nord-Europas største spa-senter. Vi hadde avtalt å få omvisning på spaet der, før vi senere hadde bestilt oss behandlinger. Men siden det ble litt venting før vi fikk omvisning, gikk vi litt rundt hotellet og så litt på området.DSC_0620
Dette er (tro det eller ei) sandstranden til Baltic Beach Hotel. Ser vel mer ut som Nordpolen, men OK.DSC_0582DSC_0592DSC_0594
Kari og Camilla.
Etter en times venting, eller noe sånt, ble det endelig klart for omvisningen på spaet. Vi er jo en hudpleie-klasse, så det å få et innblikk av hvordan bransjen utspiller seg andre steder i verden, enn i Norge, er jo veldig spennende for oss. Og jeg kan kjapt konkludere med at bransjen innenfor hudpleie- og spa er enormt stort her i Latvia! Bare her på Baltic Beach Hotel hadde de 120 ansatte på spaet, 70 behandlingsrom, og ikke mindre enn 400 forskjellige behandlinger å velge mellom! Og de fortalte at pågangen blandt kundene stadig øker.

Etter omvisningen på det fantastisk fine senteret, var det tid for å teste ut spaet selv! Alle sammen av oss hadde bestilt behandlinger. Og jeg valgte (selvfølgelig) 1 time thai feet massage, etterfulgt av 90 minutter classic massage. D-e-i-l-i-g! Spesielt thai feet-massasjen, var helt fantastisk god!IMG_3969IMG_3966Desktop1IMG_3980
Dette var avslappingsrommet som vi ble sendt til etter- og imellom behandlingene vi fikk.IMG_3982DSC_0637
Natalie.

Etter en hel dag i Jurmala, avsluttet vi med den med en drink i hotellbaren tilbake på Avalon Hotel, der vi bodde.

Vi var nå kommet til torsdag 11. april, og den aller siste hele dagen vår i Riga. Hele denne dagen var lagt opp til at vi skulle reise på shopping og bare kose oss. Men shopping hadde vi jo allerede for det meste gjort fra oss dagene før. Derfor ble det en litt mer avslappet dag i dag. Noen sov lenge og bare slappet av hele dagen, mens andre reiste inn til kjøpesenterne for å se litt, dra på café, og gå litt rundt om i gatene.IMG_4033DSC_0647
Meg og Cathrine.
Jeg, Kristin, Tone og Karoline hadde brukt hele dagen på Spice, et kjøpesenter på andre siden av byen. Men senere på kvelden gikk jeg, Cathrine og Kristin i gatene i Riga, for å se oss rundt en siste gang. Og etter noen timer gåing rundt om i byen, gikk vi forbi et fiskespa på vei hjem. «Dette må vi ta», tenkte vi, og gikk rett inn.DSC_0667DSC_0664DSC_0672
Både jeg og Cathrine hadde prøvd dette i Thailand før, men for Kristin som aldri hadde prøvd dette, var det en veldig spennende og spesiell opplevelse! Men godt var det jo.IMG_4046
Annette og Mia.

Med spising på hotellets restaurant, ett par drinker i baren og samling på hotellrommene til langt på natt, var plutselig den siste kvelden i Riga over. I morgen skulle vi hjem.

Fredag 15. april var det ikke lagt opp til noe program. Nå skulle vi bare komme oss tidlig opp, sjekke ut fra hotellrommene våre, og komme oss til flyplassen. Fem dager i Riga var nå over, og nå var det tid for å komme seg tilbake til Norge og hverdagene igjen. Vi var alle enige om at vi hadde hatt en veldig fin tur, men at det også skulle bli godt å komme hjem igjen til finere vær, norsk mat, og ikke minst hyggeligere mennesker!